1. Samenvatting
GoodHabitz wilde haar marketingteams wendbaarder maken om beter in te spelen op veranderingen in de markt en effectiever samen te werken met andere afdelingen zoals IT. Omdat de teams nog vooral volgens het traditionele watervalmodel werkten, ontstond de behoefte aan een agile aanpak die aansloot bij de praktijk van marketing.
2. De Uitdaging
Agile werken klonk interessant, maar was voor veel mensen nog onbekend terrein. Wat betekent het eigenlijk om iteratief en incrementeel te werken? En hoe ziet dat eruit in de praktijk van een marketingteam? Teamleads en teamleden hadden behoefte aan een duidelijke, toegankelijke manier om ermee te starten – zonder meteen alles op z’n kop te zetten?
3. De Aanpak
- In samenwerking met Strict Consultancy startten we met workshops over agile principes, gericht op bewustwording.
- We lieten teams ervaren wat agile werken inhoudt, met een focus op iteratief en incrementeel denken.
- We deden Scrum-events voor in het dagelijks werk, zodat teams konden ervaren hoe het werkt en het vervolgens zelf konden overnemen.
- Begeleiding vond plaats op meerdere niveaus: van teamleden tot teamleads. Ook de teamleads kregen tools en begeleiding om hun rol in dit geheel goed te pakken.