1. Samenvatting

GoodHabitz wilde haar marketingteams wendbaarder maken om beter in te spelen op veranderingen in de markt en effectiever samen te werken met andere afdelingen zoals IT. Omdat de teams nog vooral volgens het traditionele watervalmodel werkten, ontstond de behoefte aan een agile aanpak die aansloot bij de praktijk van marketing.

2. De Uitdaging

Agile werken klonk interessant, maar was voor veel mensen nog onbekend terrein. Wat betekent het eigenlijk om iteratief en incrementeel te werken? En hoe ziet dat eruit in de praktijk van een marketingteam? Teamleads en teamleden hadden behoefte aan een duidelijke, toegankelijke manier om ermee te starten – zonder meteen alles op z’n kop te zetten?

3. De Aanpak

  • In samenwerking met Strict Consultancy startten we met workshops over agile principes, gericht op bewustwording.
  • We lieten teams ervaren wat agile werken inhoudt, met een focus op iteratief en incrementeel denken.
  • We deden Scrum-events voor in het dagelijks werk, zodat teams konden ervaren hoe het werkt en het vervolgens zelf konden overnemen.
  • Begeleiding vond plaats op meerdere niveaus: van teamleden tot teamleads. Ook de teamleads kregen tools en begeleiding om hun rol in dit geheel goed te pakken.

4. De Resultaten

Impact & geleverd resultaat

  1. De teams kregen meer gevoel bij wat agile werken eigenlijk betekent en wat het oplevert in de praktijk. De teams hebben de eerste stappen richting een agile manier van denken en werken gezet.
  2. Prioriteitstelling van de jaarplanning werd aangepast en vanuit agile principes koers te bepalen. Dit leverde een meer agile Roadmap op voor het jaar.
  3. De samenwerking tussen teams én met andere afdelingen werd soepeler en beter afgestemd.
  4. Teamleads ontwikkelden meer eigenaarschap in het begeleiden van agile processen.

5. Praktijkbeelden