1. Samenvatting

Tijdens de centralisatie van de IT-groep hielp ik als verandermanager om agile werken écht een plek te geven in de organisatie. Afstemming tussen de IT-teams, tussen de IT-teams en het management, en afstemming tussen de divisies en de Groep kwamen bij elkaar in de visie.

Ik maakte deel uit van het transformatieteam en werkte aan een heldere agile-visie, een communicatieaanpak én coaching van teams en leiders. Alles met als doel: meer wendbaarheid en meer samenwerking.

2. De Uitdaging

De centralisatie van de IT-groep bracht veel beweging met zich mee. IT-teams werkten verschillend, de afstemming met management kon beter, en in de samenwerking tussen divisies en de Groep was prioriteitstelling lastig.

Wat de organisatie wilde, was helder: meer wendbaarheid en één manier van samenwerken. Maar wat betekent dat nou echt in de praktijk? En hoe zorg je dat iedereen daarin meegaat?

De echte uitdaging zat ‘m niet zozeer in structuur, maar in hoe mensen samenwerken, denken en doen. Agile mindset, principes en frameworks boden ons daarbij houvast – niet als doel op zich, maar als manier om beweging te krijgen.

3. De Aanpak

Samen met het transformatieteam zette ik de koers uit. We brachten structuur in het verhaal van de transformatie, ontwikkelden een communicatieplan en gingen in gesprek met medewerkers op alle niveaus. Daarbij combineerde ik coaching, communicatie en strategie. Geen dikke rapporten, maar duidelijke taal en praktische stappen.

Hoe we te werk gingen

  • Ik ontwikkelde samen met communicatie content en campagnes om het agile verhaal tot leven te brengen

  • Organiseerde interne events om mensen te betrekken bij de verandering

  • Coachte leidinggevenden en teams in wendbaar gedrag en het werken met agile principes

4. De Resultaten

Impact en geleverd Resultaat

  1. Toekomstbestendige visie op samenwerken aan IT-oplossingen
  2. Inzicht in knelpunten in samenwerking aan IT-vraagstukken tussen IT-teams en tussen divisies
  3. Een nieuwe way of working, gebaseerd op Agile frameworks en principes
  4. Interne begeleiding van nieuw gedrag in de teams

5. Praktijkbeelden