Skip to main content

Waarvoor gebruik je kennis over lichaamstaal?

Het nummer 1 antwoord op deze vraag is: je verkrijgt er strategisch voordeel mee ten opzichte van je gesprekspartner(s). Met dat voordeel kun je de ander helpen te reflecteren, helpen tot een concreet antwoord te komen of helpen om zijn emoties te verwoorden.

Slechts 7% van je communicatieboodschap bestaat uit je woorden. De rest van je boodschap breng je over via je stem (38%) en je lichaamstaal (55%). Als je weet wat signalen betekenen en hoe je kunt doorvragen heb je de sleutel in handen tot een goed gesprek.

Hoe zit het met leugendetectie?

Iedereen liegt. Het heeft evolutionair gezien een reden: we willen de groep waartoe we behoren in stand houden en er onderdeel van blijven. Er is de gemaksleugen (de brug stond open), het leugentje om eigen bestwil (nog nooit van gehoord) en de leugen uit schaamte (voor jezelf of voor de ander).

Onze hersenen vinden liegen heel lastig. Het vraagt namelijk nogal wat om een leugen goed in elkaar te zetten en het je goed te herinneren. Als je leert om door te vragen ontdek je vaak zo de gaten in het verhaal.

In een zakelijke context is dit erg interessant: want die stakeholder zegt wel dat er alles aan heeft gedaan, maar als je doorvraagt blijkt het verhaal niet te kloppen. Je hoort misschien inconsistenties in het verhaal (de woorden), maar ziet vooral stresssignalen en inconsistenties in lichaamstaal.

Beginnen met het lezen van lichaamstaal en vraagtechniek is niet gemakkelijk. In het gezicht alleen al zijn er 20 spiergroepen die samen ongeveer 4.000 uitdrukkingen kunnen maken (Paul Ekman). Je moet het inhoudelijke gesprek afwisselen met observeren. 

Lichaamstaal bij online vergaderen

Sinds maart 2020 werken we door corona bijna alleen maar vanuit huis. Al dat videobellen stompt ons af. Er is steeds minder aandacht voor hoe de ander zich voelt. Argumenten als; “Ik kan niet goed meer inschatten hoe het met de ander gaat.” of: “Ik durf niet goed door te vragen in een videocall, ik ben bang dat ik signalen verkeerd interpreteer.” weerhouden ons ervan om het echte gesprek te voeren.

En dat is onterecht, want er is nog steeds heel veel zichtbaar, alleen in een andere verhouding en op een andere manier. Dat kun je leren zien. Vergeet niet; je ziet nog steeds een groot deel van iemands lichaam als je videobelt. En je stem is nóg belangrijker geworden als instrument om je boodschap over te brengen.

Er zijn ook verschillen, een paar voorbeelden:

  1. Je kunt geen fysieke handdruk geven (maar je hebt wel een virtuele handdruk)
  2. Je kunt je benen en voeten niet zien (maar aan de stand van het bovenlijf en stemgeluid kun je voldoende hebben om de boodschap op te pikken)
  3. De focus ligt bij videobellen veel meer op je stem (waarin je nog beter dan eerst met emotie kunt spelen in je boodschap)

Kortom; leren hoe je lichaamstaal effectief inzet bij online vergaderen maakt dat jij je boodschap beter overbrengt en dat je beter ziet wat de ander denkt en voelt.

Lichaamstaal bij face to face meetings

Veel van de signalen die wij zelf uitzenden en de ander naar ons toe pikken we onbewust op. Maar het is nog veel mooier als we die bewust zouden oppikken, zodat we er op kunnen doorvragen. Als we in een fysieke ruimte bij elkaar zijn hebben we veel elementen die ons daarvoor aanwijzingen kunnen geven; het hele lichaam, van je voet tot de stand van je hoofd geeft aan wat je denkt en voelt.

Op hoofdlijnen zijn er vier categorieeen waar je op wilt letten als je lichaamstaal wilt lezen en zelf wilt inzetten:

  1. Signalen van comfortabel of oncomfortabel zijn
  2. Inconsistenties
  3. Vertoon van pacifiers
  4. Vertoon van stress signalen

In-company training Leugendetectie en strategische lichaamstaal

Wil jij leren:

  1. Ken je het verschil tussen positieve en negatieve lichaamstaal;
  2. Weet je hoe je jouw virtuele handdruk verbetert;
  3. Beheers je een stappenplan waarmee je lichaamstaal kunt duiden;
  4. Weet je hoe je wel en niet moet doorvragen als je een inconsistentie in lichaamstaal waarneemt;
  5. Heb je een antwoord op hoe je deze kennis in jouw vakgebied kunt toepassen
Naar de in-company training

Recente projecten

RDW

RDW

Onderzoek en advies agile werken

Technische Unie

Technische Unie

Agile coaching

Technische Unie

Technische Unie

Agile coaching

Volkerwessels Telecom

Volkerwessels Telecom

Digital transformatie

TEDxAmsterdam

TEDxAmsterdam

Lichaamstaal

Microsoft

Microsoft

Transformatieprogramma