Hoe bepaal je het kennisniveau van social media workshop deelnemers?

Onlangs gaf ik een LinkedIn inspiratiesessie. Zoals altijd starten we met het bepalen van het kennisniveau van de deelnemers. Nu is er (nog) geen model of framework, specifiek voor het bepalen van het kennisniveau van online en social media. Ik deel daarom graag mijn ervaringen en best practices.

Het doel van de sessie

Elke sessie (inspiratiesessie, training of workshop) begint met de doelbepaling; wat heeft de opdrachtgever als doel voor ogen met de sessie? Dit zegt namelijk al iets over het kennisniveau van de groep, zoals door de opdrachtgever ingeschat. Bijvoorbeeld: wil men;

  • De social media profielen optimaliseren >> doet vermoeden dat men geen voorkennis of basiskennis heeft
  • Leren hoe het platform ingezet kan worden voor persoonlijke marketing-strategisch of bedrijfsmatige doeleinden >> doet vermoeden dat men het ‘wat’ al snapt en enige voorkennis heeft van de materie, maar op zoek is naar het antwoord op het ‘hoe’
  • ….

Quick scan social media profiel

Hoeveel kennis iemand heeft van een online platform wordt mede bepaald door de mate waarin hij het platform zelf gebruikt. Door een eenvoudige zoekopdracht in te geven in de zoekmachine (door de naam van de deelnemer in te voeren) kom je er snel achter op welke platforms de deelnemer actief is. Mits het een open (niet afgeschermd) profiel is uiteraard. Soms moet je wat langer zoeken, maar via de zoekmachine of het social media platform vindt je in de meeste gevallen het juiste profiel.

Je checkt:

  • Op welk platform de deelnemer actief is >> Dit zegt is over zijn houding t.o.v. privacy, het doel van de online activiteit (consumeren, investeren) en voorkeur
  • Hoe zijn de privacy settings ingesteld (open of afgeschermd account)?
  • Hoe actief hij is op het platform >> Post hij eigen content? Is hij in gesprek met anderen (connecties, volgers, fans, groepsleden of vrienden)?
  • De mate van interactie met andere leden van het platform
  • De tone of voice van de content (comment, update of post) >> Wordt er alleen gecommuniceerd om te klagen? Of ook om te helpen of te inspireren?
  • De profielfoto >> Is de foto een zakelijke setting of vakantiesetting, professionele fotograaf of selfie? En past de foto bij het platform?

Leg de resultaten vast in een schema en neem ze mee naar de sessie; zo kun je tijdens de sessie gericht deelnemers vragen stellen, aanspreken en betrekken.

Enquête

Door gericht vooraf vragen te stellen aan de deelnemers kun je het beste vaststellen wat het kennisniveau is. Mits de vragen alle aspecten die in de sessie aan bod komen dekken.De Social Technographics Ladder is dan wel een enquête, alleen is deze niet op maat gemaakte voor het online/social media doel van de sessie. Een op maat gemaakte enquête, gericht op toetsing van het kennisniveau, werkt vaak nog beter. Die maak je als volgt:

  • Vanuit het doel van de sessie heb je doelstellingen voor de training bepaald en afgestemd met de opdrachtgever. Koppel deze doelstellingen aan inhoudelijke onderwerpen en bedenk daar enquêtevragen over.
  • Stel ook een of twee open vragen waarin de voorkeur voor trainingsstijl valt af te leiden, bijvoorbeeld: “Op welke manier neem jij kennis over online en social marketing het makkelijkst tot je?”. Dat vertelt je niet alleen iets over de kennis van online communities (inhoudelijk kennisniveau), maar ook welke verhouding je aan moet houden in de voorbeelden/ cases die je toont en op welke manier je dat presenteert (werkvorm).

Social technographics ladder

Met de Social Technographic Ladder van Forrester breng je het online gedrag van je doelgroepen in kaart aan de hand van hun social technographics gebruik; met andere woorden; hoe gebruikt men social online technologie? Je kunt deze categorisering ook gebruiken voor het bepalen van het kennisniveau van de deelnemers.

Zo kun je de resultaten van de quickscan indelen naar de Social Technographics profielen. Maar je kunt de deelnemers vooraf ook de onderwerpen waaruit de Technographics Ladder is opgemaakt als enquêtevraag stellen.

Eén kanttekening: de Social Technographics Ladder in 2010 is ontwikkeld door Forrester; de vraag is of de onderwerpen nog up to date en compleet zijn anno 2015.

Combineer

Ervaring leert dat een combinatie van deze middelen het beste werkt. Ten eerste omdat je niet altijd de tijd hebt om alle middelen in te zetten. Ten tweede omdat de inhoud van de sessie elke keer anders kan zijn; niet alleen de sessie is op maat, ook de middelen die je voor de voorbereiding gebruikt kies je ‘op maat’.

De quick scan is mijn favoriet, liefst in combinatie met een enquête. Zo kan ik checken of mijn eigen interpretatie juist is. En hoe ik mijn bevindingen kan finetunen. Alleen dan kan ik relevante en inspirerende voorbeelden zoeken.



LEAVE A COMMENT